ورود

​​​تلفن تماس
021-56277701
021-56277702

​​فروشگاه لوازم یدکی تراکتور جاندیر نوروزی

دستگاه خنک کننده

دستگاه خنک کننده

موتورها ممکن است هوا خنک يا آب خنک باشند ولي بيشتر آب خنک هستند . در حالي که براي بعضي از مناطق سردسير همچون شمال اروپا خنک کردن موتور با هوا کفايت مي نمايند.

دستگاه خنک کننده

موتورها ممکن است هوا خنک يا آب خنک باشند ولي بيشتر آب خنک هستند . در حالي که براي بعضي از مناطق سردسير همچون شمال اروپا خنک کردن موتور با هوا کفايت مي نمايند. قطعات دستگاه آب خنک عبارتند از :
1) پوش آب
2) پروانه رادياتور
3) رادياتور
4) شير تخليه آب
5) درجه آب
6) پمپ آب و واتر پمپ
7) ترموستات
8) درب رادياتور
9) لوله هاي لاستيکي

 

  پوش آب :

حفره هايي هستند که در بدنه موتور اطراف سيلندر يا در بدنه سر سيلندر در اطراف سوپاپ درآورده شده اند تا گرماي اضافي اين قطعات را خارج نمايند.

 

 

 

  پمپ آب و واتر پمپ :

براي سرعت بخشيدن به جريان آب موتور و زودتر خشک شدن موتور، پمپي به نام پمپ آب روي موتورهاي آب خنک نصب مي شود اين پمپ ممکن است روي سرسيلندر سوار شود، ولي معمولاً روي بدنه موتور سوار مي شود. پمپ آب مرکب از يک صفحه پرده دار به نام آب پخش کن است که محوري از وسط آن خارج شد ه است. محور از وسط دو بلبرينگ مي گذرد که تکيه گاه هاي آن نيز به حساب مي آيند. به انتهاي اين محور چرخ تسمه اي (پولي) سوار مي شود. تسمه اي V شکل که بر اين چرخ تسمه و دو چرخ تسمه ديگر افتد، آب پخش کن را به دوران در مي آورد. دو چرخ تسمه ديگر، يکي براي برگرداندن مولد برق (آلترناتور) است و ديگري روي ميل لنگ سوار است که گرداننده آن دو چرخ تسمه ديگر مي باشد. براي آب بندي يعني جلوگيري از نشت آب موتور به بيرون از يک واشر فيبري و يک فنر استفاده مي شود که اصطلاحاً به فيبرو فنر معروفند.  

 

  ترموستات :

يکي از قطعات مؤثر در طول عمر موتور و کاهش موتور است. ترموستات در تمام فصول بايد روي موتور بماند. در صورت خرابي مي توان آن را پياده نمود ولي در اسرع وقت بايد جايگزين گردد. وظيفه ترموستات ثابت نگه داشتن درجه حرارت آب موتور است.
آزمايشات نشان داده اند که سايش قطعات متحرک موتور همچون پيستون و ياتاقان هاي ثابت و متحرک در درجه حرارت هاي پايين آب موتور چندين برابر موقعي است که آب موتور سرد باشد. آمار نشان مي دهد که سايش قطعات در 4C حدود 27 برابر سايشي است که اين قطعات در 80C خواهند داشت . براي کاهش سائيدگي بايد دو کار انجام داد : يکي اينکه درجه حرارت آب موتور را هر چه زودتر به حد مجاز بالا برد و ديگري آن که اين درجه حرارت را ثابت نگه داشت. براي کار اول بر خلاف تصور بسياري بايد موتور در شروع، با سرعت بالا کار کند . اين کار فوايد ديگري دارد و آن روغن کاري بهتر است . براي کار دوم يعني ثابت نگه داشتن درجه حرارت موتور راهي جز استفاده از ترموستات نيست.  

 

  رادياتور آب :

براي تبادل گرمايي آب با هواي اطراف تعبيه شده است. از لوله هاي عمودي ترکيب يافته است که طول هر يک با بي شماري پره پوشيده است. گرماي آب موتور از طريق اين لوله ها به آن پره منتل شده که مجموعاً سطح تبادل گرمايي زيادي را بوجود مي آورند. پروانه رادياتور با وزش باد کمک مي نمايد تا پره گرماي خود را سريع تر تبادل نمايند.  

 

  ضد يخ :

ضد يخ در تمام فصول بايد در آب رادياتور باشد هر دو سال يک بار آن را تجديد کنيد. ضد يخ نه تنها براي ممانعت آب از يخ زدگي است بلکه به سبب مواد افزودني آنف از زنگ زدگي پوش آب ، خوردگي و نشست رسوبات هم ممانعت به عمل مي آورد. براي ريختن ضد يخ در رادياتور حتماً بايد موتور خاموش باشد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش